středa 2. března 2022

Přítel vín a žen

Žádná kniha, to vám vtloukaly do hlav už i učitelky na učňáku, není tak nebezpečná jako Bible. Proto si trošku okritizujme tuto překrásnou pohádku, abychom věděli, na co si v ní máme dávat pozor. Tak v první řadě je to forma. Bibla, aspoň Starý zákon, je psána formou průpovídek, které dávalo dohromady přes čtyřicet lidí, vesměs králů a vladařů. Tito vůdci lidu měli značné literární nadaní, a tak je tato stará Bible, přestože je psána hlavně aramejsky, knihou plnou životní moudrosti a často i značného vtipu. Jsou v ní různé ilustrace... říkalo se tomu malované miniatury.. za časů.. nevím koho, třeba takového Dobrovského. Nebo jsou v ní tzv. iniciálky, ty jsou začasté též malované. Já kupř. dostal první vydání soukromé bible, když mi bylo tak šest. Od té doby jsem v ní nepřetržitě četl, i když třeba byl čas na oběd, nebo se hlásila střeva o vyprazdňování. Čtl jsem v ní i tak, na záchodě, u stolu. To se ví, že mi to nezůstalo dodnes. Vždyť sám výčet tělesných předků našeho pána Ježíše... by vydal na malý román. A jelikož už nečtu vůbec nic, nemohu číst ani Bibli. To je fakt.

Ale budiž, kniha je to historická a je v ní spousta odkazů na historická místa.. a na jiná místa - a ta místa je třeba si na mapě najít... a pochopit ty souvislosti. Jinak skončíte jak exegeti... na nule.

Nebo jako Tolstoj, který kázal o Kristovi na hoře... mužikům. To se ví, že nic nepořídil. Byli to dál blbci. Nebo teda - ne blbci, ale prostí nádeníci. A nerozuměli mu ani dost málo, to se ví. Vždyť uváděl ten známý výrok: "Náboženství čisté a neposkvrněné bla, bla..", a teď to parafrázuji: "spočívá v tom: navštěvovat vdovy a sirotky v soužení jejich." Atd, samozřejmě to má pokračování, ale už si nevzpomínám přesně a nerad bych z psaníček dělal zpovědnici nebo kostel. Ale schválně, pro představu, která z vás navštěvuje vdovy, když se jim něco blbě děje? Asi žádná, co? Naopak si je třeba vymažete z fejsu. Nebo zakážete přístup na instáč, protože co kdyby klikly na fotku, kde jste s jejich bývalým mužem v dost těžko vysvětlitelné situaci?

3 komentáře:

  1. Bible je psaná krví náboženských obětí. Je jich miliony. Svaté knihy by měly mít schopnost okamžitého samovznícení. Svět by byl pak o mnoho bezpečnější a radostnější.

    OdpovědětVymazat
  2. Já mám doma Bibli, kterou jsem kdysi dostala od babičky. Párkrát jsem si z ní tehdy něco přečetla, ale spíš jsem se dívala jen na obrázky. Dnes ji mám pořád v knihovně, ale raději si přečtu něco jiného.

    OdpovědětVymazat
  3. I kdybych měl jít údolím stínu smrti,ničeho zlého se nebojím, neboť ty se mnou jsi: tvůj prut a tvá hůl mě konejší, (Žalm 23: 4).

    OdpovědětVymazat