čtvrtek 20. února 2020

Blechy v kapse

Já nejsem Stiller! Nejsem žádný sochař a nikdo mě nebude zavírat na šest let do basy.
Ale kdo je vlastně Stiller, když jsem už o tom začal? Je to jedna z nejzajímavějších postaviček švýcarské literatury.
Anatol Ludwig Stiller, narozen v Curychu, sochař, posledně bytem na Steingartegasse 11.
Proč není, kým je, či není? Nakonec oba mlčí. Jejich čas je omezen, v tom je jejich jediná záchrana.
Konečně zastrčí listiny do aktovky, beze slova, ale usilovně se lopotí se závěrem. Zvedne se. Přezkoumá, zda má všechno. Brýle, hlavně brýle. Pak mi podává ruku a sdělí mi, že přijde zas za týden.
Je přesvědčen o mé nevině.
Ale já nejsem Stiller.

Nenapadlo vás někdy, že je něco na světě blbě? Když čumíte na ty videa na youtubku? Všecko je o podělaném úspěchu. O domech a kundách, o bezvýznamnostech. "Představte si, o kolik víc peněz byste dneska měli, kdyby vás Warren Buffett učil vydělávat na burze? Jak byste byl zdraví, kdyby vám osobní trenér ukázal, jak posilovat a vytvarovat vaše buchtičky sixpacků. Kdyby Matka Tereza s vámi vedla charitu!"
A teď se podívejte na mě, já tady sedím, takovej dobráček, v koutku, nikomu nic nedělám, akorát tady píšu ty písmenka a čumím do té obrazovy... skoro takovej poeta melancholik.. a vy? "Co já?" zeptáte se s otazníkem v hubě. To už stačí, že řeknu vy... Prodáváte za milióny ropu islámistům, prodáváte bloňdaté školačky do Alžíru, kupujete uran ve slevě... Jak myslíte, že se asi cítím? Dost blbě - tak jako byste se cítili vy, kdybyste byl úplně sami!

Žádné komentáře:

Okomentovat